sunnuntai 27. helmikuuta 2011

Bakdag

Den här veckan har vårt projekt int gått så bra, fast ja ha försökt ganska bra åtminstone.
Igår fick ja dessutom en sådan lust att baka nå gott men d blev int av.
Men idag fick ja dra igång me mitt storbak för S for å träna hela dan långt långt bort i Antas.

Dagens saldo är:

Chokladbiskvier
- de blev ganska goda, men smörkrämen i mitten blev aningen för smöraktig
- väldigt tidsdryga att laga, tyckt jag i allafall

KolaToscaKaka
- en favorit från barndomskalasen hemma hos oss :)
- den ser god ut än så länge, ha int hunni smaka ännu
- jag tror att glasyren int blev lika bra som mammas, dock
- d stod i receptet att bottnen sku bli kladdig dessutom, men d tvivlar ja lite på, just nu är den lite mommo-aktig

Kola med salta jordnötter och choklad
- låter jättesmarrigt men jag tror det blev en flopp
- visst int vart ja sku göra av den överblivna chokladen från biskvierna så ja satte jordnötter i den å koka upp en kolasås dit ja sen la chokladblandningen med det resultatet att chokladen blev grynig och nötterna ramla ur å fäste int nånstans

Jag tror att jag tycker om att baka.
Min storebror T älska att baka när ja va liten.
Han laga dock alltid rulltårta eller smördeg i mikrovågsugn med skinka i som stank i hela huset, men i allafall va han ivrig att experimentera :)

En orsak till att vi int har främmande så ofta, är att jag tror att ja måst bulla upp me en massa å får lite ångest över va ja ska laga.
Ofta lagar ja då lite för mycket så ja e alldeles slut när gästerna kommer, och alltid i sista minuten!
Så mitt förhållande till matlagning och bakning är ambivalent.
I grund å botten tror jag att de e min gamla, (o)hederliga snåltand som värker och driver mig att baka eller laga nåt gott.

No ska ja ta å äta nåt annat salt innan jag hugger in på det söta iaf :)
Å så sku ja måst ut å gå, men jag tror att ja sparar tränandet tills imorgon, de e ju för allt i världen ändå söndag.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti