tiistai 1. helmikuuta 2011

Vishet

Den senaste tiden har jag fått en massa insikter som jag skrivit ner
kanske ja kan kalla det livsvisdom
vissa sku säkert tycka att de e självklara saker
men för mig är det inte så

En sådan är påminnelsen om att ta hänsyn
Jag menar inte att man int ska våga säga va man tycker av rädsla för att trampa nån på tårna
utan helt enkelt vanlig, hederlig omtanke och hänsyn om människorna runt omkring en
Det är en brutal insikt jag fått
kalla det bekännelse, om jag vill

Detta att tänka på att hela världen inte kretsar kring mig
att inte bara anta att saker ska lösa sig "bara sådär"
att inte kräva att folk alltid ska ställa upp för mig, varför skulle de måsta det?
Att det jag sysslar med inte är så mycket viktigare än det andra sysslar med
Att inte bara klampa in och förvänta mig service
Att inte säga saker i sista minuten och därmed orsaka stress för andra
Att inte bara ta över för att få uppmärksamhet och duktighetsdiplom

Jag är tacksam att få jobba i en miljö där människor har fattat det här
som jag inte verkar ha förstått
Jag får lära mig, varje dag

Jag måste bli bättre på:
Att inte ta så stor plats
Att inte vara så blind för andras situation
Att vara mer ödmjuk

"Den barmhärtiga Johanna"
in progress...

3 kommenttia:

  1. men snälla johanna! määrar do på riktit demde sakren som do sko måst vaar betär på? jag som tycker do e så bra som do e! <3 ja vart alldejlis fövååna tå ja lest dem!
    /H-fors

    VastaaPoista
  2. Ja, he va jo en tröst att andra int uppfattar en så som man själv uppfattar sig själv ibland. :)
    Nej, men det var nog en naken rannsakan av mig själv. Brutal och ärlig.
    Men tack och lov finns d ju alltid hopp!
    Och en ny chans varje dag att göra gott.

    Vem är du förresten? De stod bara "Anonym" som namn...
    De e alltid roligt att se att nån läser min blogg. :)

    VastaaPoista
  3. Visst, man kan jo altti vaar betär på allt. men om man tänker så hejla tiin så kåmbär e ti slut me att man int har na självötråoend alls. täfö ere betär att tenk på va man e bra på istelli, tycker jag :).

    He e Irene som skriver. Ja hadd jo skriva ondär förra inläggi me H-fors, me föhoppninjin att do sko veta vem. men ja tenkt int på att do kanski kendär flejr järåkring :P

    VastaaPoista