tiistai 1. helmikuuta 2011

våren

Jag älskar våren!

Det är min absoluta favoritårstid, och nej, inte bara för att jag fyller år i maj.
På våren vaknar allt till liv
Även jag
Fast egentligen har jag inga problem med de andra årstiderna heller
De små depressionerna gör inte skillnad på årstid för mig
De slår till när det passar
Men det är väldigt länge sen jag haft en sist
Det måste betyda att jag är lycklig

Bara jag känner doften av vår i dörrspringan eller i fönsterluckan
så lever jag upp
Dofter är de starkaste tidsmaskiner bakåt som finns för mig
Men så är jag också en människa som upplever verkligheten med mina sinnen
Har alltid varit så

Våren påminner mig alltid om Stafettkarnevalen
Speciellt lågstadietiden
När vi sku ut å träna, å springa å springa å växla växla "hepp, hepp"
Därför får jag alltid lust att fara ut å springa på våren
Det slår aldrig fel

Vårens högtid är Påsken
Alla barndomspåskar
alla ungdomspåskar
och alla unga vuxen påskar

Jag älskar Påsken
Ibland rör budskapet mig starkare än andra år
År 2004 var ett sådant år
Med familjen firade vi att mina studentskrivningar var över med att åka till Helsingfors
Där skulle pappa prompt till en ortodox gudstjänst
och vi följde med och stod i kyrkan, för det gör man, i en timme
det var annorlunda
Den påsken var värdefull
Jag tog till mig Jesu död och uppståndelse på ett påtagligt sätt

Påsken är också memma och grädde i glaskanna vid fammos
och Jesu liv filmer på tv med släkten
Påsken är påskbrasa på en klottig åker
med grannarna och korven
Påsken är att med ett barns iver springa hem femtielva gånger för att se
om våra dagklubbs-hönor i papp värpt något Kinder-ägg på fönsterbrädet i köket
Påsk är att gå runt med en gammal kanna och få mycket godis
och inte mandariner

Påsken är att städa huset tipp-topp för att sedan åka iväg till Lappland
Påsken är att sitta vid Raitismaja i källaren och lyssna på teamet som sjunger
"Were you there when they crucified my Lord,
Were you there when they nailed Him to the tree?"
Det är de enda strofer jag minns av den sången
men jag älskade den

Påsken kommer sent i år
Nästan på min födelsedag
Få se hur den påverkar mig i år

Nu har jag skrivit sånt jag vill skriva
med alla sina åsnebryggor
inga uttänkta röda trådar
utan endast en härva av mina tankar och minnen

för sån är jag

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti