lauantai 3. joulukuuta 2011

Modiga Människor


Jag har nyligen läst en fascinerande bok som har varit bästsäljare i många länder.
"Den vita Massajen" av Corinne Hofmann.

Jag förundras över det mod, den viljestyrka och den beslutsamhet att släppa allt och bara följa sin inre övertygelse som Corinne gör.
Det är beundransvärt att läsa om hur hon sover i små manyattas, skumpar på eländiga vägar i Kenya och byter däck mitt i natten, överlever malaria och hepatit, och samtidigt finner en glädje och en lycka i detta liv ute i bushen hos massajstammen i Barsaloi.

Vad krävs det för att kunna göra något sådant?
Finns det sådana drömmar inom en som ligger och väntar på att tas på allvar?
Jag känner igen Corinnes känsla av att känna sig som hemma i ett annat land, att dras till det av en oförklarlig anledning.
För mig är det landet Canada.
För min syster är det Danmark.
Helt oförklarligt, men ändå så starkt.
Man kan förstå varifrån hinduerna får sina tankar om flera liv.
Det är förunderligt hur som helst.

I uppföljaren till sin första bok, så berättar Corinne om sitt liv som försäljare.
Jag kan inte annat än beundra hennes drivkraft, gästvänlighet och framåtanda och jag funderar hur blir man en sådan människa?
Hur undviker man att gå på sparlåga genom livet?
Hur vågar man satsa på det man tror på, fullt ut?

Det är så lätt att fastna i invanda mönster och bekvämligheter.
Inlinda sig själv i trygghet. Ge upp drömmar. Prioritera.
Alla drömmar kanske inte är till för att uppfyllas.
Ibland krockar också ens drömmar med den andres drömmar.
Hur gör man då?
Kan man skapa nya drömmar, eller är de något som finns där färdigt planterade i en och väntar på ett initiativ?

Jag tar och fortsätter i nästa inlägg, annars blir det här så långt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti