lauantai 20. syyskuuta 2014

Veckans motto

Denna vecka har onödig stress, tidsoptimism och glömska gjort att jag kommit fram till veckans motto:

"Det är aldrig för tidigt att koka en potatis."

Att ha en liten bebis har bl.a. medfört att saker och ting tar mycket längre än det brukar.
Jag som är en tidsoptimist har fått lära mig att planering är A och O om man vill att dagen ska löpa på något så när smärtfritt.

Mottot kommer ifrån att jag underskattar tiden det tar att koka en potatis och när den är halvklar så har lillkillen redan hunnit bli mycket hungrig och han börjar höja volymen efter mat. Det medför att hans mamma blir ännu mera stressad, men hur hon än bannar potatisens långsamma koktid så går det inte snabbare för det.

Därför är det bättre att koka potatisen redan 1h på förhand så är den säkert färdig tills killen ska äta.

Ett annat ord som passar in här är prokrastinering, det vill säga att skjuta upp saker om det bara är möjligt.
"Nog hinner jag koka potatisen, mosa den, koka vatten, trösta lillen på en halvtimme" och så resulterar det som vanligt i skrik, stress och missnöje.

Nåja, man lär så länge man lever och nu är det bara att tillämpa mottot.
Bättre lycka nästa vecka!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti