sunnuntai 16. lokakuuta 2011

Läslus

Att läsa böcker är ett intresse som jag skattar högt, även om jag sällan har tid med det, eller tar mig tid för det.
Som liten ansågs det som slöseri med tid att läsa böcker, och kanske därför uppskattade jag varje dyrbar stund jag fick ha med mina böcker.
Oftast var det Kitty-böcker jag läste till tonerna av discoplågan "Believe in Freedom" som alltid numera påminner mig om Kitty Drew, Bessie, George och Carson Drew, och alla deras äventyr.

Jag gillade också att läsa om indianer som liten och ung. Det var fascinerande att lära sig om deras liv och kultur, och om deras kamp mot de vita nybyggarna. Ofta klädde jag också ut mig med poncho och fjädrar i håret. Ja, det var helt enkelt fascinerande.

Som tonåring tog romantiken alltmer överhand och Danielle Steel och Carolyn Brooks blev mina favoriter. Men efterhand blev de också en och samma sak.
Sedan tog spänningsromaner och kriminalare över, av t.ex. Karin Fossum som ännu är en stor favorit för mig. Hon tillåter en ett tjuvkik in i sina karaktärers sinnen och egenheter, och det som gör det så obehagligt är just att dess ordinäritet. Att det kan hända i vilken liten by som helst.

Jag gillade också att läsa Torey Haydens böcker om hur hon tog sig an stumma barn som gått igenom trauman vilket gjort dem stumma. Det var mycket intressant att följa med hur hon hjälpte olika barn.

I min unga vuxen ålder har jag alltmera börjat intressera mig för kristen litteratur, romaner som inspirationsböcker.
Jag helt enkelt dras till dem, och tycker det är jätteintressant.
Så egentligen tänkte jag att detta blogginlägg skulle handla om en av dessa böcker jag läst, men eftersom det blir så långt, så tror jag att jag tar upp det i nästa inlägg.

Men jag hoppas att mitt intresse för böcker och läsande aldrig ska svalna, och jag önskar hitta böcker som bidrar till nya insikter om mitt liv och världen, och som ger mig något.
Och slutligen, läsande är inte ett slöseri med tid. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti