sunnuntai 16. lokakuuta 2011

Ögonsten på rätt spår

Vi är Guds ögonstenar, det tycker jag är fint.
Här kommer två bra citat av Thomas A. Kempis.

"Den vars samvete är rent blir nöjd och stillsam.
Du är inte heligare för att man berömmer dig.
Du är inte värre för att man klandrar dig.
Du är vad du är, och du kan inte sägas vara större än vad du är i Guds ögon.
Om du betänker vad du är i ditt inre, bryr du dig inte om vad folk därute säger om dig.
Människan ser det yttre men Herren ser till hjärtat.
Människor bedömer handlingarna, Gud väger avsikten"
(s. 36)

Skönt att veta att endast det faktum att jag är den jag är räcker, att jag är älskad just sådan. Tröstefullt.

"Följ mig. Jag är vägen, sanningen och livet. Utan väg kommer man ingen vart. Utan sanning vet man ingenting. Utan liv kan man inte leva.
Jag är vägen du skall följa, sanningen du skall tro, livet du skall hoppas på.
Jag är den fridlysta vägen, den ofelbara sanningen, det oändliga livet.
Jag är den rakaste vägen, den högsta sanningen, det verkliga livet, det saliga livet, det oskapade livet.
Om du håller dig på min väg lär du känna sanningen, och sanningen skall göra dig fri och du når evigt liv."
(s. 74)

Amen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti